Rothaarsteig – Dag 5 – Van Jagdhaus naar Lützel

Woensdag, 7 augustus

Om 06:30 – jawel – zette ik mijn eerste stappen al richting Lützel en dit bij een prachtige zonsopgang en feeërieke nevel tussen de bergen. Het sprookje was echter van korte duur.
Van Jagdhaus naar Lützel

De wind stak op en een zachte regen vulde de voormiddag.

Mogelijk zie ik de kans om groot wild te ontmoeten,want dat lees ik toch bij het info-bord over het natuurgebied waar ik nu doortrek. Het blijft echter bij een kort gesprekje met een Rothaarsteig-trekkers-gezinnetje.

Bij de Rhein-Weser-Turm neem ik mijn ontbijt in het prieeltje bij het alweer gesloten café. De natuur is gehuld in mist, het heeft dus geen zin de enigzins lelijke toren te beklimmen om vervolgens te genieten van de veelbelovende vergezichten.
Van Jagdhaus naar Lützel

Ik geniet met volle teugen van de pracht van het Schwarzbachtal en beland zo bij het punt dat geboekt staat als Dreiherrenstein, een soort grenspaal om 3 gebieden te onderscheiden.

De regen maakt stilaan plaats voor een waterzonnetje.

De tocht vervolgt over een pad, kronkelend onder de door de erosie blootgelegde wortels van het omliggende woud. Proberen zij de stoutmoedige wandelaar een pootje te lappen?
Van Jagdhaus naar Lützel

Het pad wordt breder en eentoniger, maar wel doorspekt met ferme klimmers en dalers. Het tempo ligt vrij goed en door het vroege aanvangsuur wordt er reeds gepicknickt om 11:30.

De 100 km grens wordt bereikt…

Ik stap Lützel al binnen rond 14 uur en begin de zoektocht naar een slaapplaats want heb me ’s morgens reeds voorgenomen om voor een Übernachtung mit Frühstuck te gaan. Bij het eerste bordje “Zimmer frei” ving ik bot maar de lieve dame bracht me prompt met haar auto naar een ÜF krek op de route van de Rothaarsteig. Voor 29 EUR, een correcte prijs!
Ik word welkom geheten door een oude vriendelijke dame, mevrouw Vogt, en haar hondje die wel 1 meter schofthoogte heeft. Ik schrik wel even van de Duitse Dog maar het blijkt toch een lieverd te zijn. Vreemd, een schoothondje van die afmeting, mijn rugzak steekt zich veilig weg achter mijn brede schouders…
Van Jagdhaus naar Lützel

Nu heb ik alle tijd om de was te doen en hopelijk droog te krijgen tegen morgenvroeg.

Als avondeten bereid ik Spaghetteria Formaggio. De hele zimmer wordt met Italiaanse geuren gevuld. En als afsluiter trakteer ik me nog op eine Weisse Dame in het plaatselijke café-restaurant (ja, open).

Vandaag was goed voor 31,5 km.
De km-teller staat nu op 119 km.

Reisverslagen per dag

• Rothaarsteig – Dag 7 – Van Hainchen Höhe naar Dillenburg
    Vrijdag, 9 augustus Na het stevige ontbijt worden de wandelschoenen weer aangetrokken om richting Rothaarsteig te vertrekken. Jokebes lag 2,7 km van de Steig en 200 meter lager, dus de eerste kilometers van de dag moet ik boete doen omdat ik de Heilige Steig verlaten had. Maar ik heb er geen spijt van, want juist […]
  • Rothaarsteig – Dag 6 – Van Lützel naar Hainchen Höhe
    Donderdag, 8 augustus (met overnachting in Imgarteichen) Het sober en lekker ontbijt dat al om 7 uur klaarstond bevat alle nodige vitamines om de volgende tocht naar Hainchen Höhe aan te vatten. De picknick maak ik klaar in de ÜF want de hele dag is er weerom geen enkele winkelkans. De morgen is getooid in […]
  • Rothaarsteig – Dag 5 – Van Jagdhaus naar Lützel
    Woensdag, 7 augustus En de nacht bleef droog doch alles voelde klam aan in de tent. En mijn darmen hebben hun werk gedaan, uiteraard niet in de tent… De dagtocht kan dus probleemloos aangevat worden maar ik denk toch voor de volgende nacht een Übernachtung mit Frühstück te zoeken. Om 06:30 – jawel – zette […]
  • Rothaarsteig – Dag 4 – Van Winterberg naar Jagdhaus
    Dinsdag, 6 augustus De dag begint weer vroeg – maar dat deert een trekker niet – en het wordt weer zomers. Iets na 7 verlaat ik de camping en trek uit Winterberg onder talloze skipistes en bijhorende afterski-hutjes. In de winter moet het in deze contreien wellicht heel gezellig zijn. Het prachtig mooie smalle pad […]
  • Rothaarsteig – Dag 3 – Van Bruchhausen naar Winterberg
    Maandag, 5 augustus Om 7 uur sta ik dus bij de bakker om mijn voorraad aan te vullen. Maar wat heb je aan een bakker als het brood nog niet gebakken is, tenzij… de broodjes van gisteren wel kunnen. Who cares? Op naar de Ruhrquelle, en dit onder een stralende zon. Vandaag toont de route […]
  • Rothaarsteig – Dag 2 – Van Brilon naar Bruchhausen
    Zondag, 4 augustus Geen rustige nacht gehad. Al was het niet druk op de kampplaats en was er ruimte zat, had een groepje jongeren – weekendvierders – zich vlakbij mijn tentje genesteld, en hebben me wakker gehouden tot 3 uur ’s nachts. Maar ja, dat hoort erbij zeker… Het weer zit mee vandaag. Ik vertrek […]
  • Rothaarsteig – Dag 1 – Naar Brillon Stadt
    Zaterdag, 3 augustus Een klokvaste trein kon ik vandaag wel gebruiken. Mijn schatje bracht me naar het station van Mol waar we afscheid namen – voor een weekje maar. Via de stations van Mol en Hasselt stoomde de trein naar het imponerende Gare de Liège Guillemins. Hier nam ik de Thalys – 2de klas natuurlijk […]