Dutch Mountain trail – Zuid-Limburg schittert

Dutch Mountain Trail
(Seven Summits)

Op 25 april 2022 stapten we, Jaak en ik, rond 6 uur in de vroege morgen op de bus in Lommel. Het officiële startpunt van onze Dutch mountain trail, een vijfdaagse trektocht – zo hadden wij ze uitgetekend – over de hoogste (jawel) toppen van Nederland in het Zuid-Limburgse heuvelland.

De bus en trein brachten ons naar de vertrekplaats Eygelshoven, in de buurt van Kerkrade. Het moet ongeveer 10:30 geweest zijn toen we daar aankwamen. 101 Km en 1718 hoogtemeters verder – in ons geval 112 km – stapten we terug op de trein en bus in Maastricht, na 5 weeral prachtige wandeldagen.

De Dutch mountain trail kan ook in afzonderlijke lussen gewandeld worden, in dit geval de Seven Summits.

De hele tocht is bewegwijzerd met blauw-witte symbolen. De wandelgids bevat naast een heleboel boeiende locatie beschrijvingen ook een gedetailleerde tochtbeschrijving. Wij wandelden echter met de GPS (Garmin en Osmand), wat zeker aan te raden valt.

Dag 1: Eygelshoven – Vaals
25/04/2022

• Dag 5: Eijsden – Maastricht

Zoals ik al aangaf, iets voor elf uur stappen we uit de bus in Eygelshoven en we staan al meteen op het wandelpad.

1Via kronkelende, bijwijlen fel stijgende bospaden klimmen we naar de eerste Summit, De Wilhelminaberg.

Deze niet natuurlijke berg is ontstaan als steenstortberg van een voormalige staatsmijn. De top op 225 meter hoogte stelt verder niet zoveel voor buiten enkele verloren gelegde rotsblokken. Het mooie panorama geeft ons een goed beeld van de heuveltjes die we nog gaan voorgeschoteld krijgen.

Onze eerste picknickplaats is in de Anstelvallei bij de Cranenweyer-plas. De route volgt nu stroomafwaarts op een betoverende wijze de Anstelerbeek (Amstelbach).

Net voorbij het Duitse Horbach passeren we de restanten van de Siegfriedlinie (verdedigingslinie Westwall, gebouwd in de jaren dertig).

We volgen enkele kilometers de Nederlands-Duitse grens en steken de Miljoenenlijn over. Deze spoorlijn werd aangelegd in 1925 voor het vervoer van steenkool en mijnwerkers en veroorzaakte een enorme ingreep in het Limburgse landschap. Ze kostte letterlijk een miljoen gulden per kilometer in die tijd.

2Wanneer we Vaals in het vizier krijgen klimmen we eerst nog naar het vlakke plateau van de tweede Summit, de Schneeberg, 257 meter hoog, waarvan de top in Duitsland ligt.

Dan enkel nog afdalen naar Vaals.

Overnachten doen we in B&B Allure. Het avondeten laten we ons opdienen in eethuis Suisse.

Afstand (km)27,7
Onderweg (uren)7:30
Temperatuur (°C)Tussen 5 en 14
OvernachtingB&B Allure
AvondmaalSuisse
SummitsWilhelminaberg, Schneeberg

(klik op een foto voor een diareeks)

Dag 2: Vaals – Gulpen
26/04/2022

• Dag 5: Eijsden – Maastricht

Eens het drukke stadje Vaals achter ons gelaten valt ons het in nevel gehulde glooiende landschap van de nieuwe dag meteen op.

Na het ontbijt beklimmen we al meteen de hoogste top van Nederland, de 322 meter hoge Vaalserberg. Waarom deze niet mee opgenomen is in de lijst van de Seven Summits is me een raadsel. We passeren het vierlandenpunt (Nederland, België, Duitsland, Neutraal Moresnet) om ons dan over te geven aan een prachtig stukje Zuid-Limburg.

Een kleine omweg naar de afspanning Het Hijgend Hert is echt een aanrader. Verscholen in de bossen, heel authentiek, je waant je ergens in Oostenrijk. Proef hier zeker de ajuinsoep eens!

In de verte duikt de Sint-Martinuskerk van het bergdorpje Vijlen op, de hoogstgelegen parochiekerk (195 meter) van Nederland.

Onze picknick gaat eraan op een bank, daar waar de Mechelder- of Lombergbeek de straat oversteekt, bij het dorpje Hileshagen. We verlaten Wahlwiller – heeft een pittoresk kerkje – en via een smal paadje langs de Selzerbeek komen we bij enkele pas aangeplante wijngaarden.

We volgen nu de Route des Vins.

3Smalle veldwegeltjes leiden ons naar het Eyserbos , Summit 3, 197 meter. Lang werd aangenomen dat de Eyserberg de hoogste berg van Nederland was.

Rondom deze hoogvlakte werd tijdens de tweede wereldoorlog fel gestreden. De Duitsers capituleerden uiteindelijk na felle beschietingen vanaf de Gulperberg.

We zien al snel Gulpen opdagen. Kort worden we getrakteerd op de enige regenbui van de ganse tocht. Een langzame maar lange afdaling brengt ons tot bij Gulpen hotel.

Even douchen en dan naar Gasterij De Poort,
met hun overheerlijke Geulse forel, een voltreffer.
Ook de tocht trouwens.

Afstand (km)26
Onderweg (uren)7:50
Temperatuur (°C)Tussen 6 en 15
OvernachtingGulpen hotel
AvondmaalGasterij De Poort
SummitsEyserbos (Eyserberg)

(klik op een foto voor een diareeks)

Dag 3: Gulpen – De Plank
27/04/2022

• Dag 1: Eygelshoven – Vaals
  • Dag 2:Vaals – Gulpen
  • Dag 5: Eijsden – Maastricht

4Bijna onmiddellijk na het verlaten van Gulpen biedt zich al de vierde Summit aan, de Gulperberg met het topje op 157 meter.

Dit bergje staat bekend bij menig wielerfanaat als de kuitenbijter bij uitstek met steile stijgingspercentages. Op de top troont het beeld van weilerverslaggever Jean Nelissen.

We doorkruisen een Toscaans aanvoelend landschap onder een stralende zon. Regelmatig lassen we een pauze in om de mooiheid van de omgeving goed in ons op te nemen, en natuurlijk om onze dorst te lessen.

Misschien is dit wel de mooiste etappe van de week, alhoewel dat een subjectief gevoel is.

Af en toe passeren we de typische vakwerkhuizen.

Onze aandacht wordt getrokken door de Lakenvelders, een speciaal ras koeien met een wit laken dwars over de rug. Naar men ons weet te vertellen zijn dit weinig eisende beesten wat voeding betreft, vandaar dat ze hier een kans krijgen.

5Op de vijfde Summit, De Hakkenberg, 252 meter hoog, worden we beloond met een mooi vergezicht richting Slenaken. Het Bovenste Bos werd gebruikt voor hakhout, vandaar de naam. Op deze drielandenberg komen Nederland, Vlaanderen en Wallonië samen.

Dat komt goed uit als rustplek, want onze magen vragen om een middagpauze. We vinden een rustbank te midden van de paardenbloemen met in het dal de lemen vakwerkhuizen. Een echt berggevoel…

Als (voor)laatste hoogtepunt van de dag volgen we een hele tijd de meanderende Gulp.

Het zijn niet zoveel kilometers vandaag, we hebben dus nog ruim de tijd om een uitgebreid terrasje te doen. Na wat zoek- en vraagwerk belanden we uiteindelijk op het terras van Het Rode Bos in Teuven. Een paar kilometers extra hebben we daar wel voor over. Volgens insiders zou dit de hoogst gelegen panoramische brasserie van Vlaanderen zijn. De Westmalle Tripel smaakt!

Rest ons nu nog een 2,5 km langs een drukke weg om naar onze overnachtingsplaats Hotel De Plank in Noorbeek te wandelen. De avond wordt afgerond met een frisse Val-Dieu of twee en een heerlijk potje Zoerfleisj met frites, echt Limburgs, en zeker ook eens gaan proeven! Tevens het laatste hoogtepunt van de dag…

Afstand (km)22
Onderweg (uren)7:40
Temperatuur (°C)Tussen 3 en 17
OvernachtingHotel De Plank
AvondmaalHotel De Plank
SummitsGulperberg, Hakkenberg

(klik op een foto voor een diareeks)

Dag 4: De Plank – Eijsden
28/04/2022

• Dag 5: Eijsden – Maastricht

We verlaten hotel de Plank met een redelijk volle ontbijtmaag en richten onze pijlen naar Sint-Martens-Voeren. Dus weer even de grens over. Een prachtig stukje Zuid-Limburg met vele holle wegen en dassenburchten.

6 Een steile en behoorlijk warme klim brengt ons naar de Belgisch-Nederlandse grens en we brengen het vochtgehalte weer op pijl op de top van de zesde Summit, de Kattenroth, 209 meter hoog.

Rond de middag naderen we het mooie Nederlandse dorpje Mheer. Ideaal tijdstip om even te verpozen op het terras in de Smidse.

Na de middagpauze trekken we door naar het Maasdorpje Eijsden, de eindbestemming van vandaag. Het is altijd weer balanceren op de Belgisch-Nederlandse grens tussen de uitgestrekte appel- en perengaarden.

Gezellige terrassen maken van Eijsden een toeristische plek, ook al omdat hier het veerpont naar de overkant van de Maas te vinden is. Alvorens in te checken in Hestia blazen we nog even uit in een nabijgelegen taverne.

We hebben nog voldoende tijd om het prachtige kasteeldomein van Eijsden te bezoeken.

Het laatste avondmaal laten we ons welgevallen, deze keer met een flesje rode wijn.

Afstand (km)25
Onderweg (uren)7
Temperatuur (°C)Tussen 4 en 18
OvernachtingHotel Hestia
AvondmaalHotel Hestia
SummitsKattenroth

(klik op een foto voor een diareeks)

Dag 5: Eijsden – Maastricht
29/04/2022

• Dag 5: Eijsden – Maastricht

Rond 10 uur nemen we het veerpont naar de overkant van de Maas. We volgen de linkeroever.

7De laatste en zevende Summit ligt nu aan onze voeten. d’n Observant is net zoals de eerste summit eigenlijk een afvalberg ontstaan door de mergelwinning aan de Sint-Pietersberg.

Het wordt de lastigste klim van de hele tocht, af en toe echt wel steil, maar gelukkig zijn de paden droog. Samen met een kudde van ongeveer 100 schapen, een schaapherder en een border collie bereiken we de top van d’n Observant, op 157 meter hoogte. Misschien wel de mooiste summit van de hele trektocht.

We nemen nog een korte picknick tussen de schapen en dalen dan rustig af, met Kanne aan onze linkerzijde. De route leidt ons nog door de mergelgroeve Sint-Pietersberg. Mooi zou ik het niet noemen, indrukwekkend eventueel wel. Een lange stalen trap leidt ons uit de mergelgroeve naar een glazen loopbrug, gevuld met toeristen. Dit is meteen ook het eindpunt van het populaire Pieterpad.

Wat ons nu nog rest is een rustige afdaling naar hartje Maastricht. Aan het station eindigt onze Dutch Mountain trail. We hebben al onmiddellijk een busverbinding naar Hasselt. Met twee frisse Westmalle tripels in de Volksmacht van Hasselt klinken we nog een laatste keer op deze meer dan geslaagde kennismaking met het Zuid-Limburgse hoogland. Tot de volgende…