Rothaarsteig – Dag 4 – Van Winterberg naar Jagdhaus

Dinsdag, 6 augustus

De dag begint weer vroeg – maar dat deert een trekker niet – en het wordt weer zomers.
Iets na 7 verlaat ik de camping en trek uit Winterberg onder talloze skipistes en bijhorende afterski-hutjes. In de winter moet het in deze contreien wellicht heel gezellig zijn.
Van Winterberg naar Jagdhaus

Het prachtig mooie smalle pad stijgt gestaag naar de 841 meter hoge Kahler Asten. Bekend terrein voor ons. Bessen groeien hier in het seizoen in overvloed.
De uitkijktoren en bijhorende cafetaria zijn nog netjes op slot. Te vroege passanten worden hier niet beloond, dus stap ik maar door en geniet van het prachtige en geruisloze natuurgebied van de Kahler Asten.
Van Winterberg naar Jagdhaus     Van Winterberg naar Jagdhaus

Mijn hoop was gesteld om in de Hoheleyer hütte mijn eerste kopje Milchkaffee van de dag te kunnen nuttigen bij mijn ontbijt, maar driewerf helaas, kom ik hier ook weer aan een gesloten deur.
Alles lijkt hier afgestemd te zijn op het wintertoerisme.
Van Winterberg naar Jagdhaus

Bij de officiële km-paal 60 van de Steig kies ik voor de Talvariante. Dit is wel een 4 km langer dan de Kammvariante, maar ik wandel zo door 2 dorpjes die ik nog ken van een vorige vakantie. Ik krijg nu ook wat extra steigers en dalers onder de zolen, maar voor wat hoort wat…

In Schanze bestel ik dan mijn verdiende koffie verkeerd op ’t terrasje waar we met z’n tweetjes ook enkele jaren geleden taart gegeten hebben. Het is nu iets na middag en superheet.

Met vernieuwde energie vat ik de lastige tocht naar Latrop aan, door een sprookjesachtig mooie vallei hoogte winnend langs een riviertje maar met veel rechte stukken waardoor de 8 km naar Latrop langer lijken dan ze zijn.

Latrop is nog even schattig als enkele jaren geleden. Ik kan niet aan de verleiding weerstaan om ook hier weer op ons terrasje een frisse – of waren het er 2 – pint te bestellen. Stiekem neem ik er de picknick bij.

Het is al 15 uur wanneer ik de forse klim naar de “Millionenbank” aanvang, een kleine 4 km maar de kuiten hebben het geweten…
Van Winterberg naar Jagdhaus

Van Schanze tot de “Millionenbank” hebben we enkele jaren geleden in tegengestelde richting gelopen.

Rest er nu nog om de gereserveerde Sauerlandhütte te vinden, net voor Jagdhaus. Daar zou ik de nacht comfortabel doorbrengen en keek er echt naar uit. Maar ramp oh ramp, deze hut lijkt niet enkel van de aardbodem verdwenen te zijn, maar ook onbekend bij de bewoners. Fraude op het internet? Daar gaat mijn 16 euro.

Ik beslis door te stappen tot Jagdhaus en daar kom ik voor de eerste keer vandaag mijn tochtgenoot weer tegen. Hij heeft de hut evenmin gevonden, wat me een beetje gerust stelde.

We besluiten dan maar samen achter het Schäferhof de tenten op te slaan, aan de rand van het bos.

Ondertussen trekt er een licht onweer over het mooi tussen de bergjes verscholen Jagdhaus.
Laat ons hopen dat de nacht droog blijft.
En dat mijn darmen de poorten toch eens openzetten…

Vandaag was goed voor 36 km.
De km-teller staat nu op 87,5 km.

Reisverslagen per dag

• Fossé-winter-promenade
    Een winterse wandeling langs de Fossé
  • GR128 – De Vlaanderenroute
    Van 17 tot 22 juni 2023 wandelden Jaak en ik een gedeelte van de GR 128 Vlaanderenroute. We waren vooral geïnteresseerd in het Oorlogsverleden (WO-I). We wandelden 148 km op 5 dagen.
  • De Cauberg, de Geul en het Oensels fruitweike
    Het Oensels Fruitweike is de ideale uitvalbasis om wandeltochten te plannen in het prachtige Heuvelland in Zuid-Limburg. Een aanrader!
  • GR120 – De Opaalkust
    We volgden de GR120 voor 120 km, in 5 dagen, van Calais naar Le Crotoy. Het was dit gedeelte dat we zeker wilden doen omwille van de natuurpracht en -kracht.
  • GRP 571 – Ardense rivieren
    Dag 1: Nonceveux – Stoumont Dag 2: Stoumont – Trois-Ponts Dag 3: Trois-Ponts – Salm-chateau Dag 4: Salm-chateau – Langlire Dag 5: Langlire – Hierlot Dag 6: Hierlot – Chevron Dag 7: Chevron – Stoumont gare Rond 13:30 stappen we van de bus in Nonceveux, daar waar de Ninglispo de Amblève vervoegt.Het regent pijpenstelen. Er […]
  • National Park Trail – Hoge Kempen
    De hertekende National park trail van 110 km wandelden Jaak en ik in 4 dagen. We kampeerden in onze tentjes. De trail verbindt Kattevennen, Thorpark, Ruiterskuilen, De Oudsberg, Terhills, Mechelse heide, Kikmolen, Pietersheim, Zutendaal. Allemaal in het nationale park Hoge Kempen.
  • Dutch Mountain trail – Zuid-Limburg schittert
    Op 25 april 2022 stapten we, Jaak en ik, rond 6 uur in de vroege morgen op de bus in Lommel. Het officiële startpunt van onze Dutch mountain trail, een vijfdaagse trektocht - zo hadden wij ze uitgetekend - over de hoogste (jawel) toppen van Nederland in het Zuid-Limburgse heuvelland.
  • De streek GR Haspengouw – Fruit in de kijker!
    In 09/2021 wandelden we de 129 km lange streek GR Haspengouw. Goed bewegwijzerd, lekker fruit. We kampeerden hoofdzakelijk in de vrije natuur.
  • Müllerthal etappe 6 — Müllerthal – Larochette
    We wandelden de Müllerthal trail - leading quality trail - in juli 2021 en passeerden echternach en Larochette via backpacking - Battin
  • Müllerthal etappe 5 — Scheidgen – Mullerthal
    We wandelden de Müllerthal trail - leading quality trail - in juli 2021 en passeerden echternach en Larochette via backpacking - Scheidgen - Dewepetz Rittergang